Økonomistyring?
- KommuneLista

- 5. sep. 2019
- 3 min lesing
Indre Fosen har en rekke prosjekt gående. Felles for dem alle er at budsjettene ikke holder eller det ikke er tatt høyde for alle kostnader. Det siste vi nå var vitne til er renseanlegget på Kvithylla. Her måtte det etterbevilges ca. 14,5 mill. Kommunestyret etterlyste detaljert regnskap og budsjett.
Og fortsatt gjenstår sanering av kloakk til oppsitterne i Kvithyllområdet. Her må vel kommunen forskuttere kostnadene og ta dette igjen over år gjennom kloakkavgiften? Å kreve tilknyttingsavgift når oppsitterne fra før har lovlige septiktanker, tror jeg blir en tung affære.
Flerbrukshuset i Leksvik ble mye dyrere enn opprinnelig planlagt og kommunen blir her sittende igjen med en finansiering av ca. 80 mill. Finanskostnadene vil da sammen med store driftskostnader på et slikt anlegg bli betydelige i årene framover. Her har altså gamle Leksvik kommune prioritert et slikt bygg fremfor å satse på bl.a. ny skole, barnehage og tilfredsstillende vannforsyning i Vanvikan.
Saken fortsetter under bildet.

Vannforsyningen i Vanvikan er i en elendig forfatning, hvilket jeg så ved besøk i Vanvikhallen nettopp. Her ble vi tilbudt en grå væske som drikke, som jeg ikke engang ville vasket hendene i. Det er kommunens ansvar å skaffe befolkningen rent vann, og her må det jo nødvendigvis komme en investering i nærmeste framtid. Ifølge en politiker fra stedet, så var det vel ikke vannkilden det var noe i veien med, men heller rørsystemet og rensingen av vatnet før det når ut til forbruker? I siste kommunestyremøte ble det antydet at man må vurdere å ta i bruk Vatngårdsvatnet som ny vannkilde for Vanvikan. Men dersom det ikke er noe i veien med dagens vannkilde som det ble sagt, så er det jo etter min mening en fordel med to forskjellige vannkilder for Vanvikan og Stadsbygd av beredskapsmessige hensyn.
Saken fortsetter under bildet.

På Stadsbygd bygges eldresenter og her velger man ei dårlig tomt som ingen privat investor ville tatt sjansen på å kjøpe. Med tidligere bensinstasjon og oljefyrt meieri var det stor sannsynlighet for en forurenset grunn. Videre måtte man betale alt for mye for de falleferdige bygningene i tillegg til de som var i god tilstand. I ettertid så har man altså nå fått et etterkrav på 24 mill. fra en entreprenør som ble tildelt deler av ryddejobben. Hva tomtekostnadene kommer opp i til syvende og sist vet man vel ikke enda. Jeg går ut fra at med slike store beløp så kan vel denne saken havne i rettssystemet? Ifølge kommunedirektøren så skal dette bygget være selvfinansierende gjennom husleie fra beboerne. Dette ble opplyst i et åpent møte og husleien var stipulert til ca. kr. 10.000.- per mnd. Dette bygget blir neppe selvfinansierende hvis tomtekostnadene øker ytterligere. Dersom et styre i et aksjeselskap hadde rotet seg borti noe lignende, så har vel både styreleder og daglig leder måtte tatt sin hatt og gå.
I Vanvikan skal det bygges ny barnehage, og her er det vel så langt valgt det alternativet som må bli dyrest. Men her kan man kanskje gå en ny runde når kostnadene ligger på bordet?
Ny barne- og ungdomsskole trenger seg fram på Stadsbygd og må gjennomføres snarest. Lånegjelda vil da måtte stige ytterligere. Om vi berger med eiendomsskatt i denne perioden så tror jeg den vil tvinge seg fram i neste valgperiode når låneavdragene begynner å slå inn for fullt, dersom ingen økonomiske tiltak blir gjort omgående. Når man ser på alle disse utfordringene så understreker dette hvor feil det er å bruke 38 mill. på subsidiering av fylket med ny Videregående skole i Vanvikan.
- Kåre Trøen






Kommentarer